Saturday, October 24, 2009

ALANGKAH INDAHNYA DEBAT NDAI....

Debat seperti juga dunia dan hobi lain. Kalau suka, minat dan terjebak maka terlalu sukar untuk dilepaskan pergi.

Jadi, kefahaman itu aku sudah tanam. Bagi orang seperti aku yang suka gila dengan debat, segala komitmen aku curahkan buat debat ini. Sakit atau sihat disini semua pernah aku rasai.

Andai kita memahami erti bahawa jalan untuk hidup dalam debat ini satu pilihan yang tidak pernah menjadi paksaan maka kita tidak akan pernah merasa bosan atau mudah menyalahkan atau menyandarkan apa-apa atau sesiapa sekiranya ada beberapa perkara yang kita anggap sebagai penghalang tapi sebenarnya bukan.Atau memang pengahalng tetapi boleh kita halang. Atau selesaikan.

Andai kita tahu hidup ini dan debat ini adalah satu perjalanan yang menuntut kita belajar setiap masa mengapa pula perlu dikira-kira waktu yang kita anggap telah kita buang?buakankah kita sudah menyetujui bahawa debat ini padang ilmu?pemain-pemainya bertukar ganti tapi seninya, atau hikmah disebalik pertempuran, pertandingan atau permusuhan sementara di gelanggang pertelingkahan idea dan pendapat ini akan mengajar. Bukan mematahkan atau mematikan semangat atau mewujudkan perasaan saling bersembunyi ilmu dan pengetahuan.

Ini kata-kata yang terfikir saat jari-jemari aku berlari di papan kekunci. tidak teratur dan tidak punya makna yang signifikan mungkin pada sesetengah pembaca.

tapi pesan aku satu dan mudah saja, dunia yang kita pilih ini jangan disesali atau jangan dibiar apa-apa menjadi penghenti.

terus menjadi manusia yang berani berubah dan tahan akan siksa perubahan dan akan sentiasa sayang debat sebagai kawasan yang sentiasa lapang untuk sesiapa yang kental dan mahu beradu kata dengan cara yang sewajarnya.

No comments:

Post a Comment